Ontwikkeling – Branden met het brein

Elke marketeer wil inzicht in het koopgedrag van de consumenten en hun behoeften, in het verleden konden ze hiervoor alleen de traditionele onderzoeksmethoden gebruiken als marktonderzoek en focusgroepen. De nadelen van deze methoden zijn dat mensen al beïnvloed kunnen worden door de kleinste nauwelijks waarneembare factoren. Daarbij komt ook nog dat mensen het moeilijk vinden om te verwoorden en te uiten wat ze daadwerkelijk voelen. Maar gelukkig is er hiervoor een oplossing en die oplossing heet ‘Neuromarketing’. Neuromarketing maakt gebruik van medische technologieën om zo de hersenactiviteiten van de consument te meten en om zodoende te ontdekken hoe de consument reageert op producten en marketingboodschappen. Hiermee willen ze dus de reacties van het menselijke brein op marketingstimuli in kaart brengen. Dit doen ze met de zogeheten ‘Neuroimaging’ methoden, want door deze methode kunnen ze de werking van hersenen in beeld brengen. Hierdoor krijgen marketeers duidelijk antwoorden, want de werkelijke reacties en emoties van consumenten zijn alleen terug te vinden in de hersenen, waarom? Omdat de hersenen geen valse bescheidenheid kennen, geen sociaal wenselijke antwoorden geven en niet bezwijken onder groepsdwang.

Niet alleen heeft de neurowetenschappen hun sporen in marketing nagelaten, ook branding maakt gebruik van de inzichten uit de neurowetenschappen. Neurobranding maakt gebruik van de hersenwetenschap om de fundamentele psychologie van de consumenten haar gedrag beter te begrijpen. Met deze kennis willen ze extreme merken bouwen met een maximaal emotionele impact. Mijn verwachting is dan ook dat er in de toekomst meer sterke merken zijn, omdat we gaan branden met  het brein, om zo extreme merken te kunnen bouwen met een maximale emotionele impact, hiermee willen ze dus hun kansen maximaliseren dat hun merk wordt gekozen en tevens willen ze hiermee een merkvoorkeur opbouwen. Wat vele mensen niet weten is dat het merkenkeuzeproces buiten ons bewustzijn plaats vindt, experts zoals Harvard marketing professor Gerald Zaltman verklaren dat 95% van de consumenten zijn beslissingen op het onbewuste is gebaseerd. Door gebruik te maken van de hersenwetenschap krijgen we meer duidelijkheid over deze beslissingen en hiermee krijgen we dus eigenlijk toegang tot de diepste geheimen van de hersenen.

Bronnen:
Lindstrom, M., Buyology: Truth and lies about why we buy. Broadway Books, 2010

Smith, K. (2008). Brain makes decisions before you even know it. Nature. doi:10.1038/news.2008.751.

Walvis, T. Uit de grijze massa, waarom ons brein het ene merk boven het andere verkiest. Amsterdam: Pearson Education Benelux, 2010.

Advertenties
Dit bericht is gepubliceerd op september 28, 2012 om 8:01 PM en is opgeslagen onder Ontwikkelingen. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: