Museum

Het textielmuseum in Tilburg gaf mij het gevoel alsof ik me echt waande in een wollendekenfabriek uit 1900, niet alleen door de bergen wol die er lagen maar ook door de spinnende machines, de vele materialen, dekens en het harde geluid van de machines die hun werk deden. Voor mij was de beleving helemaal compleet omdat al mijn zintuigen werden getriggerd (met uitzondering van het proeven natuurlijk). Op het eind van de wollendekenfabriek zag ik een grote schap met allemaal verschillende kleuren dekens erin, ik snelde er naar toe omdat mijn eerste gedachte was “Fleecedekens”, alleen voelde het niet zacht en fijn aan maar juist prikkelig, zoals de kriebel/prikkel truien die je oma vroeger voor je breidde. Dus geen zachte fleecedekens maar echte wollen kriebelige dekens.

Na mij gewaand te hebben in 1900 ging ik met één stap hup weer naar het heden door in het TextielLab te stappen, hier stonden de moderne machines waarmee ze een groot deel van het assortiment van de TextielShop maken (de TextielShop zit in het museum gelegen). Deze moderne machines lieten zien hoe een textielproduct op de hedendaagse manier tot stand komt. Het TextielLab wordt niet alleen door de TextielShop gebruikt, ook kunstenaars, ontwerpers, en architecten over de gehele wereld maken gebruik van dit lab. Na het zien van de wollendekenfabriek en de TextielLab wilde ik natuurlijk graag een kijkje nemen in de TextielShop om te zien welke producten het TextielLab heeft ontwikkeld, je zag voornamelijk veel huishoud artikelen zoals tafelkleden, servetten en theedoeken. Maar ook tassen en knuffels stonden er.

Dit bericht is gepubliceerd op oktober 3, 2012 om 8:06 PM en is opgeslagen onder Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Geef een reactie

